İlk olarak Kocaeli Büyükşehir Belediyesi tarafindan 2018’de 2 milyar 488 milyon lira bedelle ihale edilen 11 istasyonlu Gebze–Darıca Metro Hattı, 2019’da Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı’na devredilmişti. Çift hat olarak planlanan ve günlük 330 bin yolcu kapasitesine sahip metroda çalışmalar yüzde 87 seviyesine ulaştı.
Şubat ayında hattı yerinde inceleyen Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Abdulkadir Uraloğlu, yerli üretime vurgu yaparak, “Trenlerimizi yüzde 60 yerlilik oranıyla, tam otomatik sürücüsüz sistem olarak tasarladık. 28 aracın tamamı teslim edildi. Boji, sinyalizasyon, klima, aydınlatma, güvenlik sistemleri gibi bileşenlerle yerlilik oranı yüzde 63’e ulaştı.” açıklamasında bulunmuştu.
“Seneye Bu Zamanlar Hizmette Olacak
Kocaeli Büyükşehir Belediye Başkanı Tahir Büyükakın da 16 Eylül’de Gölcük Şehirlerarası Otobüs Terminali açılışında yaptığı konuşmada, “Kocaeli’nin batı yakasında metro bitiyor, eli kulağında. Pandemi süreci işleri yavaşlattı ama seneye bu zamanlar o sürücüsüz metro hizmette olacak. Yerli bir proje, bizim mühendislerimizin eseri.” ifadelerini kullanmıştı.
Havalimanı Bağlantısı İçin İlk Adım
Darıca Sahil’den başlayıp Gebze OSB’ye kadar uzanan mevcut metro hattı, Gebze Adliye durağında Marmaray’a, ilerleyen aşamada ise Sabiha Gökçen Havalimanı’na bağlanacak. Bakan Uraloğlu’nun daha önce dile getirdiği bu plan, bugün resmiyet kazandı.
Kocaeli Milyarlık Yükten Kurtuldu
Kocaeli Büyükşehir Belediyesi, Sabiha Gökçen bağlantısı için hazırladığı projeyi Bakanlığa sunmuş, yapılan değerlendirme sonrası projenin yatırım yapılabilir bulunmasıyla devralma süreci başlamıştı. Daha önce Gebze–Darıca hattını devrederek 2,5 milyar liralık yükten kurtulan belediye, bu hamleyle kentin bütçesini bir kez daha korumuş oldu.
Gebze’den Sabiha Gökçen’e iki aşamalı hat
Cumhurbaşkanı Erdoğan’ın imzasını taşıyan karara göre, “Gebze–Çayırova–Birlik OSB Hafif Raylı Sistem Hattı 1. Aşama Projesi” Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı tarafından üstlenilecek.
Gebze Adliyesi’nden başlayıp Tuzla Birlik OSB’de son bulacak ilk etap, yaklaşık 5 kilometre uzunluğunda ve 5 istasyondan oluşacak. Ardından Birlik OSB–Sabiha Gökçen Havalimanı bağlantısı için ikinci etap devreye alınacak. Bu sayede hem Çayırova metroya kavuşacak hem de Gebze’den havalimanına doğrudan ulaşım sağlanacak.
Süreç Nasıl Olacak
Projenin ilk aşaması yatırım programına alındıktan sonra ihale süreci başlatılacak. Yüklenici firmanın belirlenmesinin ardından inşaat çalışmalarına geçilecek. Her iki aşamanın tamamlanmasıyla birlikte Kocaeli, İstanbul’un en önemli ulaşım merkezlerinden biri olan Sabiha Gökçen Havalimanı’na doğrudan bağlanmış olacak.