Kocaeli metrosu rafa mı kalkıyor?

Abone Ol

Bilindiği üzere Kocaeli’de hali hazırda bir metro projesi var. Gebze-Darıca hattında yapılıyor.
Eski Büyükşehir Belediye Başkanı İbrahim Karaosmanoğlu döneminde başlamıştı.
2019’da başkanlık koltuğuna oturan Tahir Büyükakın çok yerinde bir adım atarak, projeyi Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı’na devretti.
Muhalefet çok eleştirmişti ama metro gibi bir projenin 5 milyar liralık maliyeti, Büyükşehir bütçesinin de 1 milyar lira olduğu düşünülünce, ne kadar doğru bir hamle olduğu ortaya çıkar.
Bugün söz konusu metronun yüzde 80’i tamamlanmış durumda. Ray döşemesinin yüzde 33’ü, istasyon kaba inşaatlarının da yüzde 55’i bitmiş.

***

Gebze-Darıca metro inşaatı sürerken, geçtiğimiz yıl güzel bir haber geldi Ankara’dan.
Ekim 2023’te Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan’ın imzaladığı karar ile “Kocaeli Kuzey Hafif Raylı Sistem Hattı 1. Aşama” yapımının Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı’nca üstlenilmesine karar verildi.
Bu proje, Gebze’dekinden daha büyük.
Tahir Büyükakın, 18 Şubat’taki proje lansmanında maliyete ilişkin önemli bilgiler verdi.
Körfez-Kartepe arasındaki metro hattının maliyetini 2 milyar 200 milyon dolar olarak açıklayan Büyükakın, bir ayrıntıya da dikkat çekti.
Büyükakın, "Bu sadece Körfez ile Kartepe durakları arasındaki maliyet. Ancak Körfez'den Atalar Mahallesi'ne, Kartepe'den de Cengiz Topel Havalimanı'na olan kısım bu maliyete dahil değil" dedi.
Yeni durakların, maliyeti 500 milyon dolar daha artırması bekleniyor.
İnşaat maliyetlerinin her geçen gün arttığını da hesaba katarsak, muhtemelen en iyimser rakam 3 milyar dolar olarak karşımıza çıkacak.
Güncel kurla, 100 milyar lira.
Devasa bir rakam…

***

İşte böyle bir rakama, söz konusu proje yapılır mı?
Ya da şimdilik rafa kaldırılır mı?
Ankara’dan gelen kulis bilgileri, ikinci şıkla ilgili.
İlk olarak AK Parti’ye yakın yazarlardan Fuat Uğur yazdı.
Ekonomiyi düze çıkarmakta kararlı hükümetin yeni dönemde devasa yatırımlara son vereceğini vurgulayan Fuat Uğur, “Devasa yatırımlara son verilecek. Yani kara ve deniz tünelleri, uzun ve bölünmüş otoyollar, havalimanı, asma köprüler, büyük hidroelektrik santrallar gibi maliyetli yatırımlara girişilmeyecek” dedi.
Uğur’un açıklamasında net isim yok ama 3 milyar dolarlık bir maliyete sahip Kocaeli metrosunun da bu kapsama alınacağı konuşuluyor.
Üstelik benzer ifadeler, hükümete yakın diğer yazarlar tarafından da dile getirilmeye başlandı.
Atalarımız ne demiş?
“Ateş olmayan yerden duman çıkmaz.”
Bakalım ne olacak…
Hep birlikte göreceğiz.