LGS Değişiyor! MEB, Önümüzdeki Yıl için Değişikliği Bu Dönem Açıklayabilir

Abone Ol

Sömestr tatilinin sonuna doğru geliyoruz. Pazartesi günü Tüm Türkiye’de 2024-2025 Eğitim- Öğretim yılının ikinci dönem startı verilecek. Şimdiden tüm öğrencilerimize, öğretmenlerimize ve velilerimize kolaylıklar diliyoruz.

Sömestr tatil döneminde Bolu’da yaşanan facia yüreklerimizi sızlatmaya devam ediyor. Faciada kaybettiğimiz tatile çıkmadan önce karnelerini alan, çocuk, genç pek çok öğrencimizin sıraları boş kaldı. Ülkemizin geleceği olacak çocuklarımızı ihmaller zinciri sonucu kaybettik.

Acılı ailelerine, yakınlarına sabırlar diliyor, bir daha böyle faciaların yaşanmamasını temenni ediyoruz. Elimizden maalesef başka bir şey gelmiyor. Albert Camus’nun meşhur bir sözü var:

“Bir ülkeyi yakından tanımak istiyorsanız, o ülkede insanların nasıl öldüğüne bakın.”

“İnsanı yaşat ki devlet yaşasın.” Sözünün yeşerdiği bu aziz vatanımızda insan canının bu kadar ucuz olması ne acı…

Bir daha yaşanmaması dileğiyle…

Milli Eğitim Bakanlığı bu yıla Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli ile başladı. İlkokul 1.Sınıflar, Ortaokul 1.Sınıflar, Lise 1.Sınıflar’da uygulamaya konulan model, geri bildirimlerle beraber anlaşılmaya başladı. Milli Eğitim Bakanlığı’nın modeli kamuya açması, gelen talepleri, soruları çalıştaylarda, soruları iletenlerle beraber iş birliğine açık şekilde yürütmesi güzel bir uygulama lakin Maarif Modeli tam anlamıyla beklentileri karşılıyor mu bunu zaman gösterecek, beklenen heyecanın sahada hissedilmediği açık ve net.

Okul Öncesi Eğitim ve İlköğretim Kurumları Özel Öğretim Yönetmeliğinde bir takım değişiklikler meydana geldi. 17 Ocak 2025 tarihinde yayınlanan yönetmelik değişikliğinde Güzel sanatlar Müzik İlkokulu, Güzel Sanatlar Müzik Ortaokulu, Spor Ortaokulu, Meslek Ortaokulu tanımları “İlköğretim düzeyinde farklı program uygulayan okullar” olarak değiştirildi. Öğle yemeği arası süresi 40 dakikadan 30 dakikaya düşürüldü.

Okul öncesi eğitimde karne yerine, beceri edinim raporu, İlkokullarda ise gelişim raporu veriliyor. Yazılı sınavların İlkokulda kaldırılması sonrası detaylı gelişim raporu uygulamasının yerleşmesi açısından oldukça önemliydi.

Büyükşehirlerde nüfusun hızla artması Ortaokullarda da anasınıfı açılabilmesini gerektirdi, bu noktada da düzenlemeye gidildi.

İlkokullarda istenilen yeterlilik düzeylerine ulaşamamış öğrencilerin velilerine, okul müdürlükleri tarafından her yıl mayıs ayında yazılı ve e-posta ve sms ile bilgilendirme üzerine, veliler ders yılı bitimine bir hafta kala verecekleri dilekçeyle sınıf tekrarı yaptırabilecekler. Kaynaştırma öğrencileri için de öğrenim gördükleri okul öncesi, ilköğretim kurumları ve özel eğitim sınıfındaki öğrencilerin, velinin ders yılı bitimine bir hafta kalıncaya kadar okul yönetimine vereceği dilekçe ile sınıf tekrarı yapabilmesi imkanı sağlandı.

Özel Öğretim Kurumları Yönetmeliği’nde de velilerin haklarını koruyacak pek çok değişiklik gerçekleşti.

Bu kadar kısa sürede yapılan bu bir dizi değişikliğin devamı gelecek. Öğretmen Akademisi’nin bu yıl KPSS’siz uygulamaya geçecek olması da bu değişikliklerden biri.

Bu yılın ortasına doğru ben, LGS’nin yani Liselere Geçis Sistemi Sınavı’nın kaldırılacağını düşünüyorum. Sahada iki yıldır gerçekleşen uygulamalar da bunu gösteriyor.

Milli Eğitim Bakanlığı, açık uçlu sorular merkezli olarak Ortaokullarda ve Liselerde ortak sınav uygulamasına geçti. Ülke genelinde ve İl genelinde farklı derslerden 1.yazılı ya da 2.yazılı sınavların bazılarının sonuçları bu ortak sınavlardan elde edilen sonuçlar.

Bu uygulama ve Maarif Modeli uygulaması bize gösteriyor ki, 5-6-7-8. Sınıflarda her yıl yapılacak ülke çapındaki ortak sınavlar ya da buna benzer bir yöntemle, öğrencilerin her yıl aldıkları puanlardan bir ortalama oluşturularak lise tercihleri için kullanacakları bir sınav saptanacak.

Bu yılın ortasında büyük ihtimalle LGS 2025 sonrası önümüzdeki yıl uygulanmaya başlayacak şekilde LGS değişikliğine gidileceği açıklanacak. Sahada görülen bu.

Yöntemin nasıl ilerleyeceğini ilerleyen günlerde göreceğiz fakat mevcut sistemin öğrencilerin hem akademik hem psikolojik yapılarını zorladığı aşikar.

LGS 2024’e giren öğrenci sayısı yaklaşık olarak 1 milyon.

Merkezi puanla nitelikli okullara yerleşen öğrenci ortalaması %16.

Yerel yerleştirme ile yerleşen yani açıkta kalmamak için ya da özel sebeplerle özel lise ya da yerel okullara yerleşen öğrencilerin ortalaması %83

13 yaşındaki çocuklara belki de hayatlarında ikinci kez giremeyecekleri tek sınav olan LGS’de ısrar etmek yaşadıkları stresi düşününce psikolojik olarak da doğru değil.

Eğitim-öğretim sezonunun ikinci döneminde çok fazla değişiklik duymaya devam edeceğiz.

Pazartesi günü çalacak ikinci dönemin ilk ziliyle yeni dönem başlayacak.

Eğitim- öğretimin tüm paydaşlarına hayırlı ve uğurlu olması dileğiyle.